Årsrapport 2020
Innkalling til Generalforsamling
Styret i Stavanger Motorbåtforening innkaller med dette til den 103. ordinære generalforsamling.
På grunn av pandemisituasjonen og gjeldende myndighetspålegg og – anbefalinger som begrenser mulighetene for avholdelse av arrangement for større forsamlinger og med grunnlag i foreløpig lov (LOV-2020-05-26-54) om unntak fra krav til å holde fysisk årsmøte mv., har styret besluttet å avholde ordinær generalforsamling 2021 i Stavanger Motorbåtforening uten personlig fremmøte på følgende måte:
Alle medlemmer varsles via SMS om at generalforsamlingen avholdes og at innkalling med saksdokumenter og forslag til protokoll er lagt ut på foreningens hjemmesider.
Innkalling med dagsorden vedlagt saksdokumentene følger nedenfor sammen med forslag til protokoll som angir styrets forslag til vedtak i den enkelte sak på dagsordenen.
Medlemmenes avstemming i den enkelte sak gjennomføres ved at medlemmene gis frist til den 20.05.2021 for å gi melding per e-post til smbf@smbf.no dersom medlemmet stemmer mot styrets forslag til vedtak som angitt i forslaget til protokoll. Medlemmer som ikke innen nevnte frist har gitt melding om at de stemmer mot, vil bli ansett for å stemme for styrets forslag til vedtak i den enkelte sak ved opptelling av stemmene.
Når stemmene slik er opptalt vil endelig protokoll fra generalforsamlingen gjøres tilgjengelig på hjemmesidene til foreningen senest 15.06.2021.
Forslag til dagsorden
- Godkjenning av innkalling og dagsorden.
- Godkjenning av årsberetning / regnskap 2020.
- Godkjenning av budsjett og handlingsplan for 2021.
- Fastsetting av årskontingent og årsavgift for 2021.
- Valg av medlemmer og varamedlemmer til styret samt medlemmer til valgkomiteen.
Styrets årsberetning og forslag til regnskap for 2020, medlemskontingent og årsavgift for 2021, samt budsjett og handlingsplan for 2021, fremgår på de følgende sider nedenfor.
Styremedlemmer og medlemmer av valgkomiteen på valg, fremgår av styrets årsberetning. Valgkomiteens forslag til valg av nye styremedlemmer og styrets forslag til valg av nye medlemmer til valgkomiteen fremgår av forslaget til protokoll fra generalforsamlingen som følger avslutningsvis nedenfor.
Hilsen
Helge Skåden
Styreleder
Styrets årsberetning 2020
Ettersom foreningen ikke plikter å avgi årsberetning iht. Regnskapsloven, påpekes at nåværende årsberetning ikke tar sikte på å oppfylle innholds kravene iht. Regnskapslovens §3-3a, og årsberetningen er ikke revidert.
Styret
Foreningens styre i perioden 24.april 2019 til ordinær generalforsamling 2020.
Styrets leder | Helge Skåden | |
Styremedlem | Trygve Lunde | (På valg) |
Styremedlem | Tore J. Aastrand | (På valg) |
Styremedlem | Arne Idsøe | |
Styremedlem | Inger Lise Løvneseth | (På valg) |
Varamedlem | Thor Steinar Sandvik | |
Varamedlem | Eirik Svangtun |
Styret har avholdt 2 styremøter i perioden.
Valgkomiteen består av:
Laila Ø. Thu | (På valg) |
Reid Fiskaa | |
John Arne Strand | (På valg) |
Virksomhet, medlemmer og båtplasser
Stavanger Motorbåtforening drifter båthavn i Hillevågsvannet i Stavanger, med tilhørende slipp og marina.
Pr. 31.12.20 hadde SMBF 2322 medlemmer, en oppgang på 62 fra 31.12.19. Av disse hadde 1131 båtplass. Antall søkere på venteliste var 1191. Det var ingen ledige båtplasser. Det ble i 2020 tildelt 55 plasser, 12 færre enn 2019.
Overordnet drift og administrasjon
Administrasjonen bestod av 4 årsverk, en kvinne og tre menn. Foreningen tilstreber at kvinner og menn skal behandles likt ved ansettelse og avlønning. Det er ikke iverksatt eller planlagt spesielle tiltak vedrørende likestilling. Arbeidsmiljøet anses som godt.
Foreningen driver ikke forsknings- eller utviklings aktiviteter.
Drift av havn, slipp og marina kan påvirke det ytre miljø i form av restavfall fra medlemsbåter og fjerning av bunnstoff og oljesøl ved spyling av båter.
Vårt mål er å være den beste havnen i Norge, med det beste utstyret tilgjengelig for våre medlemmer. Vi prioriterer sikkerhet høyt. Det legges derfor stadig vekt på gode helse-, miljø- og sikkerhetsrutiner, godt vedlikehold og kontinuerlige forbedringer i havnen.
I året som har gått, har vi utført utskiftinger og reparasjoner i henhold til vedtatt handlingsplan for 2020, og som nærmere omtalt under enkeltavsnitt nedenfor.
Det har ikke vært rapportert alvorlige hendelser i løpet av 2020.
Tiltak under handlingsplanen 2020
Montere brannslukkere på Marinaens fyllepirer samt på slippområdet.
Dette er utført og det er nå tilgjengelige skumapparater både på fyllepirer og slippområdet. Det ble godkjent bruk av oppsparte HMS midler.
Utskifting av D1 brygge.
Bryggen i betong er ferdig montert og tatt i bruk av fornøyde båteiere.
Sette opp bommer med varslingsmuligheter på alle flytebryggene, 13 i tallet.
Bommene er kjøpt inn og montert. Her fikk vi også godkjent bruk av oppsparte HMS midler.
Utarbeide fremdriftsplan for håndtering av bensin, og rette opp feil og mangler i henhold til branntilsynsrapport. Grave ned ny bensintank ute, samt bygge om eksisterende tanker og røropplegg og i tillegg legge opp nye rør ifm. ny tank.
Dette ble mye mer omfattende enn først antatt og endte med at både bensin- og dieseltanker måtte graves ned ute under slippen. Det førte med seg at alt røropplegg og påfyllingskasse og det som følger med, måtte byttes ut. Samtidig fikk vi løftet alle drivstoffpumpene en del opp, slik at disse ikke skal være utsatt for springflo. Dette ble en stor investering som vi til slutt fikk finansiert med våre HMS midler
Skifte ut flere display som er uleselige på noen av strømstøttene i havna.
Nye display ble bestilt, og ankom oss senhøstes. Disse er nå byttet hovedsakelig på H2 bryggen
Legge opp jordfeilautomater til alle strømuttak på slippen samt låsbare skap til disse
Nå er alle jordfeilautomatene montert opp i nye låsbare skap. Dvs. at har du en jordfeil på utstyret båten er tilkoblet strømnettet med, vil det kun slå ut som feil hos deg selv og ikke gå ut over alle de andre som er på slipp. Nøkler til skap lånes ut på Marinaen i våre åpningstider. Påse at alle kabler som brukes, er godkjent for slik bruk. All strømbruk når båten er i vinteropplag, skal bestilles på forhånd, og forbruket skal måles med egen måler. Vi fikk godkjent bruk av oppsparte HMS midler til denne oppgraderingen.
Styrets forslag til regnskap for 2020:
Styrets forslag til regnskap for Stavanger Motorbåtforening for 2020 fremgår på de følgende sider. Regnskapet er gjort opp med et samlet underskudd for foreningen og marinaen på kr 130.530,- som foreslås disponert fra egenkapital.
Det er utbetalt honorar på kr. 8.000,- til hvert av styrets medlemmer.
Regnskapet er revidert av PricewaterhouseCoopers AS, som mottar honorar etter regning.
Det vises til egen revisjonsberetning på de følgende sider.
Resultatregnskap
2021 Budsjett | 2020 Budsjett | Note | 2020 | 2019 | |
---|---|---|---|---|---|
Salgsinntekter Marina | 5 285 000 | 5 971 500 | 3 696 469 | 5 974 223 | |
Medlemskontingenter | 5 746 500 | 5 548 500 | 5 595 972 | 5 568 045 | |
Annen driftsinntekt | 1 173 250 | 1 075 500 | 1 064 116 | 1 299 183 | |
Sum driftsinntekt | 12 204 750 | 12 595 500 | 10 356 557 | 12 841 451 | |
Varekostnad | 4 751 815 | 5 443 500 | 3 265 058 | 5 415 995 | |
Lønnskostnad | 2 660 862 | 2 785 000 | 3 | 2 481 099 | 2 723 393 |
Avskrivning | 1 282 500 | 1 179 500 | 1 | 1 198 097 | 1 123 616 |
Annen driftskostnad | 3 526 000 | 3 619 000 | 3 | 3 620 214 | 3 657 519 |
Sum driftskostnad | 12 221 177 | 13 027 000 | 10 564 468 | 12 920 523 | |
Driftsresultat | -16 427 | -431 500 | -207 911 |
-79 072 | |
Annen renteinntekt | 40 000 | 169 000 | 36 129 | 133 888 | |
Annen rentekostnad | 0 | 0 | 0 | 77 | |
Ordinært resultat før skattekostnad | 23 573 |
-262 500 |
-171 782 | 54 739 | |
Skattekostnad på ordinært resultat | 0 | 0 | 2 | -41 252 | -10 747 |
Årsresultat | 0 | 0 | -130 530 |
65 486 |
|
Disponeringer | |||||
Til/fra egenkapital | 130 530 | -65 486 | |||
Sum disponert: | 130 530 | -65 486 |
Balanse – Eiendeler
Note | 2020 | 2019 | |
---|---|---|---|
EIENDELER | |||
ANLEGGSMIDLER | |||
Immatrielle eiendeler | |||
Utsatt skattefordel | 52 159 | 10 907 | |
Sum immatrielle eiendeler | 2 | 52 159 | 10 907 |
Varige driftsmidler | |||
Brygger og utliggere | 19 089 545 | 16 964 087 | |
Marinastasjon | 1 988 774 | 2 043 925 | |
Annen fast eiendom | 1 049 355 | 1 136 614 | |
Inventar | 453 419 | 546 648 | |
Sum varige driftsmidler | 1 | 22 581 093 | 20 691 274 |
Sum anleggsmidler | 22 633 252 | 20 702 180 | |
OMLØPSMIDLER | |||
Varer | 8 | 562 490 | 602 531 |
Kundefordringer | 89 474 | 52 963 | |
Andre kortsiktige fordringer | 6 | 496 622 | 45 688 |
Sum fordringer | 586 096 | 98 651 | |
Bankinnskudd, kontanter o.l. | 5,9 | 11 034 915 | 14 149 763 |
Sum omløpsmidler | 12 183 501 | 14 850 945 | |
SUM EIENDELER | 34 816 753 | 35 553 125 |
Balanse – Egenkapital og gjeld
Note | 2020 | 2019 | |
---|---|---|---|
EGENKAPITAL OG GJELD | |||
EGENKAPITAL | |||
Innskutt egenkapital | |||
Annen innskutt egenkapital | 4 | 20 696 555 | 20 336 955 |
Sum innskutt egenkapital | 20 696 555 | 20 336 955 | |
Opptjent egenkapital | |||
Egenkapital | 4 | 13 466 440 | 13 596 970 |
Sum opptjent egenkapital | 13 466 440 | 13 596 970 | |
Sum egenkapital | 34 162 995 | 33 933 925 | |
GJELD | |||
Kortsiktig gjeld | |||
Leverandørgjeld | 228 278 | 380 023 | |
Betalbar skatt | 2 | 0 | 160 |
Skyldige offentlige avgifter | 118 186 | 186 401 | |
Annen kortsiktig gjeld | 6 | 307 295 | 1 052 617 |
Sum kortsiktig gjeld | 653 758 | 1 619 201 | |
Sum gjeld | 653 758 | 1 619 201 | |
SUM GJELD OG EGENKAPITAL | 34 816 753 | 35 553 125 |
Noteopplysninger til årsregnskapet 2020
Regnskapsprinsipper
Årsregnskapet er satt opp i samsvar med regnskapsloven og NRS 8 – God regnskapsskikk for små foretak.
Driftsinntekter
Inntektsføring ved salg av varer skjer på leveringstidspunktet. Tjenester inntektsføres etter hvert som de leveres. Medlemskontingenter inntektsføres årlig basert på fastsatt avgift og breddemeterpris for båtplass. Medlemsinnskudd inntektsføres ikke og ligger balanseført som annen innskutt egenkapital.
Skatt
Marinaen er skattepliktig. Skattekostnaden i resultatregnskapet omfatter både periodens betalbare skatt og endring i utsatt skatt. Utsatt skatt er beregnet med 22% på grunnlag av de midlertidige forskjeller som eksisterer mellom regnskapsmessige og skattemessige verdier, samt ligningsmessig underskudd til fremføring ved utgangen av regnskapsåret. Skatteøkende og skattereduserende midlertidige forskjeller som reverserer eller kan reverseres i samme periode er utlignet og nettoført.
Klassifisering og vurdering av balanseposter
Eiendeler bestemt til varig eie eller bruk er klassifisert som anleggsmidler. Eiendeler som er knyttet til varekretsløpet er klassifisert som omløpsmidler. Fordringer klassifiseres som omløpsmidler hvis de skal tilbakebetales i løpet av ett år. For gjeld er analoge kriterier lagt til grunn. Første års avdrag på langsiktige fordringer og langsiktig gjeld klassifiseres likevel ikke som omløpsmiddel og kortsiktig gjeld.
Varige driftsmidler
Tomter avskrives ikke. Varige driftsmidler balanseføres og avskrives lineært over driftsmidlenes forventede levetid dersom de har antatt levetid over 3 år og har en kostpris som overstiger kr 15 000. Vedlikehold av driftsmidler kostnadsføres løpende. Påkostninger eller forbedringer tillegges driftsmidlets kostpris og avskrives i takt med driftsmidlet. Skillet mellom vedlikehold og påkostning/forbedring regnes i forhold til driftsmidlets stand ved kjøp av driftsmidlet. Utgifter til leie av driftsmidler kostnadsføres. Forskuddsbetalinger balanseføres som forskuddsbetalt kostnad, og fordeles over leieperioden.
Varer
Varer er vurdert til det laveste av anskaffelseskost og netto salgsverdi.
Fordringer
Kundefordringer og andre fordringer oppføres til pålydende etter fradrag for avsetning til forventet tap. Avsetning til tap gjøres på grunnlag av en individuell vurdering av de enkelte fordringene.
Note 1 Varige driftsmidler
Brygger og utliggere |
Marina stasjon |
Annen fast eiendom |
Inventar | Arbeidsbåt | Sum | |
Anskaffelseskost 01.01.2020 |
24 749 672 | 3 033 909 | 1 930 265 | 1 131 930 | 204 313 | 31 050 089 |
Tilgang | 3 087 917 | 0 | 0 | 0 | 0 | 3 087 917 |
Avgang | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Anskaffelseskost 31.12.2020 |
27 837 589 | 3 033 909 | 1 930 265 | 1 131 930 | 204 313 | 34 138 006 |
Akkumulerte avskrivninger |
8 748 044 | 1 045 135 | 880 910 | 678 511 | 204 313 | 11 556 913 |
Bokført verdi per 31.12.2020 |
19 089 545 | 1 988 774 | 1 049 355 | 453 419 | 0 | 22 581 093 |
Årets avskrivinger | 962 459 | 55 151 | 87 259 | 93 229 | 0 | 1 198 097 |
Forventet økonomisk levetid |
20-30 år | 50 år | 20-50 år | 3-5 år | ||
Avskrivningsplan | Lineær | Lineær | Lineær | Lineær |
Note 2 Skatt
Marinaen er skattepliktig og det føres eget avdelingsregnskap for dette formål. Skatteeffekten av midlertidige forskjeller og underskudd til fremføring som har gitt opphav til utsatt skatt og utsatte skattefordeler, spesifisert på typer av midlertidige forskjeller:
2020 | 2019 | Endring | |
Varige driftsmidler | 38 000 | 24 455 | -13 545 |
Sum midlertidige forskjeller | 38 000 | 24 455 | -13 545 |
Akkumulert fremførbart underskudd | -275 085 | -74 032 | 201 053 |
Grunnlag for beregning av utsatt skatt | -237 085 | -49 577 | 187 508 |
Utsatt skatt / Skattefordel (22%) | 52 159 | 10 907 |
-41 252 |
Årets skattekostnad | 2020 | 2019 | |
Skattepliktig inntekt: | |||
Ordinært resultat før skatt | -187 385 | -49 654 | |
Permanente forskjeller | -124 | 77 | |
Endring i midlertidige forskjeller | -13 545 | -24 455 | |
Skattepliktig inntekt | -201 053 | -74 032 | |
Årets skattekostnad | 2020 |
2019 |
|
Resultatført skatt på ordinært resultat: | |||
Betalbar skatt på årets skattepliktige inntekt | 0 | 0 | |
Avsatt beregnet formuesskatt | 0 | 160 | |
Endring i utsatt skattefordel | -41 252 | -10 907 | |
Skattekostnad ordinært resultat | -41 252 |
-10 747 |
|
Betalbar skatt i balansen: | |||
Betalbar skatt på årets resultat | 0 |
0 |
|
Avsatt beregnet formuesskatt | 0 |
160 |
|
Sum betalbar skatt i balansen | 0 |
160 |
Note 3 Lønnskostnader, antall ansatte, godtgjørelser, lån til ansatte mm.
Lønnskostnader | 2020 | 2019 | |
Lønninger | 2 104 341 | 2 284 832 | |
Arbeidsgiveravgift | 283 503 | 330 617 | |
Pensjonskostnader | 57 868 | 59 971 | |
Andre ytelser | 35 386 | 47 972 | |
Sum | 2 481 099 |
2 723 393 | |
Sysselsatte årsverk | 4 | 4 | |
Ytelser til ledende personer | Daglig Leder | Styret | |
Lønn/styrehonorar | 613 202 | 56 000 | |
Pensjonsutgifter | 14 467 | 0 | |
Annen godtgjørelse | 8 795 | 0 | |
Sum | 636 464 | 56 000 |
Selskapets pensjonsordninger tilfredsstiller kravene i lov om obligatorisk tjenestepensjon. Det er ikke gitt lån/sikkerhetsstillelse til daglig leder, styrets leder eller andre nærstående parter.
Kostnadsført godtgjørelse til revisor | 2020 | 2019 |
Lovpålagt revisjon (inkl. teknisk bistand med årsregnskap) | 112 865 | 58 547 |
Skatterådgivning (inkl. teknisk bistand med ligningspapirer) | 7 400 | 7 100 |
Sum (eksl. mva) | 120 265 | 65 647 |
Note 4 Egenkaptial
Annen innskutt egenkapital | Egenkapital | Sum egenkapital | |
Egenkapital 01.01.2020 | 20 336 955 | 13 596 970 | 33 933 925 |
Årets resultat | 0 | -130 530 | – 130 530 |
Årets innbetalte depositum | 359 600 | 0 | 359 600 |
Egenkapital 31.12.2020 | 20 696 555 | 13 466 440 | 34 162 995 |
Note 5 Bundne midler
2020 | 2019 | |
Herav bundne bankinnskudd | 223 096 | 203 948 |
Note 6 HMS midler
HMS midler |
|
Bokført verdi per 01.01.2020 | 770 642 |
Årets avsetning | 459 472 |
Årets brukte midler | -1 651 187 |
Bokført verdi per 31.12.2020 | -421 073 |
Pr. 31.12.2020 er HMS midler netto fordring på kr 421 073 da det er brukt mer HMS midler enn det som er avsatt. Fordringen vil bli gjort opp mot de fremtidige årlige HMS avgifter som innbetales fra medlemmene. Medlemmene ble fakturert HMS avgift med kr 459 472 i 2020 og kr 454 895 i 2019.
Note 7 Fordringer og gjeld
2020 | 2019 | |
Fordringer med forfall senere enn ett år | 0 | 0 |
Langsiktig gjeld med forfall senere enn 5 år | 0 | 0 |
Note 8 Varer
2020 | 2019 | |
Varebeholdning vurdert til anskaffelseskost | 562 490 | 602 531 |
Sum | 562 490 | 602 531 |
Note 9 Pantstillelser og garantier m.v.
Selskapet har stilt bankgaranti på kr 350 000 overfor Preem Norge AS.
Balanseført verdi av pantsatte eiendeler | 2020 | 2019 |
Bankinnskudd | 11 034 915 | 14 149 763 |
Sum | 11 034 915 | 14 149 763 |
Revisjonsberetning
Konklusjon: Vi har revidert Stavanger Motorbåtforenings årsregnskap som består av balanse per 31. desember 2020, resultatregnskap for regnskapsåret avsluttet per denne datoen og noter til årsregnskapet, herunder et sammendrag av viktige regnskapsprinsipper.
Etter vår mening er det medfølgende årsregnskapet avgitt i samsvar med lov og forskrifter og gir et rettvisende bilde av selskapets finansielle stilling per 31. desember 2020, og av dets resultater for regnskapsåret avsluttet per denne datoen i samsvar med regnskapslovens regler og god regnskapsskikk i Norge.
Styrets forslag til handlingsplan for 2021
- Utskifting av alle utriggerne på ytre delen av B-siden.
- Oppgradere to pirer ved Marina, samt treskjørtene mellom pirene.
- Skifte ut flere uleselige display på strømstøttene ( Ca. 50 stk. )
- Male der det trengs og utføre vanlig vedlikehold av uteområdene og bygningsmasse.
- Utskifting av sidesportrallene, 2 stk.
Styrets forslag til årskontingent og årsavgift for 2021
Styrets forslag til årskontingent og årsavgift for 2021 fremgår av tabellen nedenfor, som også inneholder priser for diverse tjenester foreningen tilbyr medlemmene.
Prisliste 2021
Båtplass | Årsavgift | Medl.kont. | HMS avgift* | Total pr. år |
2,5 m | 2.600,- | 500,- | 290,- | 3.390,- |
3,0 m | 3.120,- | 500,- | 348,- | 3.968,- |
3,5 m | 3.640,- | 500,- | 406,- | 4.546,- |
4,0 m | 4.160,- | 500,- | 464,- | 5.124,- |
4,5 m | 4.680,- | 500,- | 522,- | 5.702,- |
5,0 m | 5.200,- | 500,- | 580,- | 6.280,- |
5,5 m | 5.720,- | 500,- | 638,- | 6.858,- |
6,0 m | 6.240,- | 500,- | 696,- | 7.436,- |
9,0 m | 9.360,- | 500,- | 1.044,- | 10.904,- |
* Pålagt av kommunen. Indeksregulert.
Innskudd depositum / båtplass
2,5 x 6 m | kr 17 000,- |
3,0 x 6 m | kr 17 000,- |
3,5 x 7 m | kr 23 000,- |
3,5 x 8 m | kr 23 000,- |
4,0 x 10 m | kr 33 000,- |
4,5 x 10 m | kr 33 000,- |
5,0 x 10 m | kr 33 000,- |
5,5 x 12 m | kr 51 000,- |
6,0 x 15 m | kr 51 000,- |
Depositum strømuttak på båtplass | kr 7 500,- |
Depositum strømbrikke for strømuttak | kr 300,- |
Medlemskontingent og Bomnøkkel
Medlemskontingent alle medlemmer | kr 500,- |
Depositum bomnøkkel. Kun for medlemmer. | kr 500,- |
Strøm
Strøm pr. kWt pr 01.01.20 * | kr 1,20 |
*Pris på strøm kan endres i forhold til markedet.
Slipping
Slipping av båt til og med 24 fot | kr 900,- |
Slipping av båt fra 25 til 32 fot | kr 1 100,- |
Døgnpris utover vanlig slippeperiode | kr 100,- |
Hurtigslipp av båt til og med 24 fot (maks 1 time) | kr 800,- |
Hurtigslipp av båt over 24 fot (maks 1 time) | kr 1 000,- |
Nødslipping (utenom arbeidstid) | kr 2 400,- |
Alle slippepriser inkluderer spyling under vannlinje.
Opplagspriser
Vinteropplag på land for båter til og med 24 fot | kr 2 100,- |
Vinteropplag på land for båter fra 25 til 32 fot | kr 2 700,- |
Leie av opplagsmateriell for vinteropplag | kr 600,- |
Selskapslokale
Leie av selskapslokalet hel helg medlem | kr 4 500,- |
Leie av selskapslokalet hel helg ikke medlem | kr 6 500,- |
Depositum ved avtaleinngåelse | kr 2 000,- |
*Alle priser med forbehold om trykkfeil.
Styrets forslag til protokoll fra ordinær general forsamling 2021
Protokoll fra ordinær generalforsamling 2021 i Stavanger Motorbåtforening:
Avholdt: Uten fysisk fremmøte og med varsling per SMS den 04.05.2021 av alle medlemmer om tilgjengelig innkalling og dagsorden med saksdokumenter på foreningens hjemmesider sammen med styrets forslag til denne protokoll og frist for medlemmer som stemmer mot styrets forslag til vedtak i den enkelte sak om å gi melding innen den 20.05.2021 per e-post til smbf@smbf.no og opplysning om at medlemmer som ikke har gitt stemme mot blir ansett for å ha stemt for styrets forslag til vedtak i den enkelte sak.
Etter utløp av fristen den 20.05.2021 og opptelling av stemmene, se avslutningsvis, er det protokollført følgende vedtak i saker som var til behandling.
- Godkjennelse av innkalling og dagsorden
I samsvar med styrets forslag ble innkalling og dagsorden, som utlagt på foreningens hjemmesider, godkjent - Godkjenning av årsberetning/regnskap 2020
I samsvar med styrets forslag ble styrets årsberetning for 2020 samt styrets forslag til årsregnskap for 2020, som vedlagt innkallingen, godkjent - Godkjenning av budsjett og handlingsplan for 2021
I samsvar med styrets forslag ble styrets forslag til budsjett og handlingsplan for 2021 som vedlagt innkallingen, godkjent. - Fastsetting av årskontigent og årsavgift for 2021
I samsvar med styrets forslag ble styrets forslag til årskontingent og årsavgift for 2021, som vedlagt innkallingen, godkjent. - Valg av medlemmer og varamedlemmer til styre samt medlemmer til valgkomiteen.
I samsvar med valgkomiteens innkalling ble det valgt nytt styre for foreningen som følger.
Styrets leder | Helge skåden | Ikke på valg |
Styremedlem | Trygve Lunde | Gjenvalgt |
Styremedlem | Tore J. Aastrand | Gjenvalgt |
Styremedlem | Arne Idsøe | Ikke på valg |
Styremedlem | Inger Lise Løyneseth | Gjenvalgt |
Varamedlem | Thor Steinar Sandvik | Ikke på valg |
Varamedlem | Eirik Svangtun | Ikke på valg |
Valgkommitèen
Laila Ø.Thu | Gjenvalgt |
Reid Fiskaa | |
John Arne Strand |
Administrasjonen informerer
Selskapslokalet
Som opplyst i fjorårets innkalling, ble selskapslokalet stengt med øyeblikkelig virkning i november 2019 etter branntilsyn. Grunnen var at våre bensin- og dieseltanker var lokalisert inne i båtforeningens lokaler. Disse har vært i bygningen i over 30 år. Etter nye forskrifter ble dette ikke godkjent. Dette resulterte i at all utleie stoppet opp i påvente av nye tanker ute. Dette tok tid da alt måtte prosjekteres av kyndige folk, nye tanker måtte bestilles og disse måtte graves ned. Midt oppi denne planleggingen kom koronaen som julen på kjerringa. Kommunen kom med sine retningslinjer som vi alle måtte følge. Selskapslokalet ble derfor fortsatt stengt for utleie. I denne perioden har det vært litt til og fra med anbefalinger og forbud, noe som har gjort planlegging av selskapeligheter vanskelig for allmenheten. Vi endte opp med en konfirmasjon og en dåp som kunne avholdes innenfor regelverket. Baatskolen Poseidon har også prøvd å avholde kurs med færre deltakere, men måtte også utsette ifm skjerping av retningslinjer. I skrivende stund er vi i januar og vet ikke hvordan situasjonen vil se ut fremover i 2021.
HMS midler
I 2020 ble det tradisjonen tro søkt om bruk av oppsparte HMS midler til flere prosjekter.
Blant annet fikk vi satt opp skum brannslukkere på Marina stasjonens fyllepirer og flere fordelt på slippområdet. Dette for å være trygge på at slukkemuligheter er til stede også når vannforsyningen er stengt deler av vinteren.
Vi har satt opp bommer med varslingsskilt på alle flytebryggene, 13 stk. Disse ønsker vi selvsagt at hver enkelt lukker etter seg da bommene også kan ha en preventiv effekt i forhold til folk som ikke har noe på bryggene å gjøre. Skiltene kan endres etter formål.
Det er blitt nye låsbare skap med jordfeilautomater på hvert strømuttak på slippen. Dette for alles sikkerhet.
Nye bensin- og dieseltanker inkl. alt arbeidet rundt disse samt nytt røropplegg og ny fyllekasse ble også godkjent med finansiering av HMS midlene.
Slippen
Antall slippinger endte opp med totalt 482, dette er inkl. 49 båter i vinteropplag. Sesongen oppfattes som normal i så henseende. Kapasiteten er stort sett utnyttet maksimalt. I feriemåneden juli, var det nokså rolig som vanlig, men som tidligere var det mye hurtigslippinger for de som bare vil opp og få båten spylt. Kjekt at slippen er i flittig bruk og fungerer så godt som den gjør. Vi må nok allikevel foreta noen utbedringer på sidesportrallene i 2021, da disse begynner å ruste litt mer enn akseptabelt.
Tildeling av båtplass
Medlemsansiennitet brukes ved tildeling av båtplass. Foruten prinsippet om ansiennitet, er det avgjørende for tildelingen at ledig brygge plass passer til det aktuelle medlemmets båt.
De siste årene har det blitt tildelt ca. 60 båtplasser i snitt i året. I 2020 ble tallet 55. Dette betyr ikke at ventetiden har gått noe særlig ned. Vi må derfor presisere at for å beholde plassen du har fått tildelt:
- Må alle avgifter være betalt før båten tas inn i havna. Absolutt siste frist er oppgitt forfallsdato.
- Båten må være på plass innen 2 måneder fra tildelingsdato.
- Marinakontoret skal varsles før båten tas inn i havna og båten skal være registrert på medlem.
- Eventuelle manglende opplysninger må oppgis til administrasjonen innenfor samme tidsrom.
Hvis du ser at du ikke kommer til å kjøpe båt innenfor disse rammene, må du takke nei til båtplass. Båtplassen går da til nestemann på ventelisten, men du mister ikke din plass i køen, forutsatt at du opprettholder ditt passive medlemskap. Dette for at det ikke skal ligge tomme båtplasser i påvente av båtkjøp i lengre perioder. Du vil få tildelt båtplass igjen når alt ligger til rette for det.
Medlemsplikter
Husk å melde fra om :
* adresseendring
* nye telefonnummer
* e-post adresser.
Du kan risikere å gå glipp av viktig informasjon ang båten din eller ved tildeling av båtplass. Dette er også meget viktig ved utsending av faktura fra oss.
.
Marina
Mot slutten av sommerferien 2020, fikk vi endelig i gang bensinpumpene igjen etter at de hadde vært nedstengt i lengre tid pga. arbeidet med å grave ned nye tanker. Dieselpumpene holdt vi åpne hele sesongen med unntak av en dag ifm. omkopling til nye tanker.
På Marinaen har vi det du trenger til båtpussen, til fendring og til fortøyning. Du finner også olje og filtrer og litt sesongvarer. Her fyller du også bensin og diesel.
Vi har konkurransedyktige priser og du er hjertelig velkommen.
En av fyllepirene på Marinaen er skiftet ut med helt ny, fra peler til ny ramme og nytt tredekke. Denne er nå blitt veldig fin så vi setter i gang med å skifte de to andre også. Marinaen fremstår ellers som ryddig og fin og lett tilgjengelig, både for egne medlemmer og andre besøkende.
Vi har søppelcontainere ved Marinaen som er forbeholdt søppel fra båtturen. Vi ser oftere og oftere at disse blir misbrukt av folk som rydder hytter, garasje, kjeller og loft.
Til tider finner vi søppel i større mengder når vi kommer mandag morgen, kanskje spesielt nå i koronatiden. Dette er ikke greit, og vi håper at de det gjelder, tar dette til seg. Synd hvis vi må fjerne containerne pga misbruk. Det blir dyrere og dyrere å kaste søppel, og det gjelder for båtforeningen også. Alle må ta ansvar når det kommer til eget søppel. Kommunen kommer hjem til dere og henter søppelet gratis etter avtale, en kjempe ordning som folk bør gjøre seg kjent med.
Havnen
Vinteren 2020 startet med stormflo som slo ut strømnettet på jernbanesiden medio januar. Det ble blant annet brann i en av strømstøttene våre, noe som førte til akutt reparasjon for å få strømmen opp å gå igjen. Som følge av dette ble det konkludert med større utbedringer av strømnettet i dette området. Behov ble avklart, anbud ble mottatt og jobben ble utført før jul 2020. Jobben bestod i utskifting av hoved kabler og koplingsklemmer, samt at strømstøttene ble betydelig hevet for å unngå kommende springfloer. Nå håper vi at utfordringen med ekstremt høyvann er eliminert i lang tid fremover. Ellers har det ikke vært noen større utfordringer.
De fleste har sikkert sett at det er montert opp bommer ved inngangen til alle flytebryggene, dette har vi gjort for å varsle om glatte brygger vinterstid. Bryggene og spesielt stålplatene under hjulene på landgangene kan være ekstremt glatte, da kan det være greit med en liten påminnelse om dette. Samtidig håper vi at alle som går gjennom bommen tenker på at neste mann også skal få beskjed og alltid lukker bommen etter seg selv. Kanskje disse også har en preventiv virkning i forhold til uvedkommende. Det er i alle fall lov å håpe.
Kommunen har også vært og montert opp nye redningsstiger på jernbanesiden. Disse er plassert mellom hver tiende båt ( ca 40m mellom stigene.) Vi setter veldig pris på slik velvilje fra kommunen og retter en stor takk til dem.
Angående vannforsyning på båtplassene.
Hver vår dukker samme spørsmål opp fra medlemmene våre ; Når blir vannet åpnet ? Vanskelig spørsmål å svare på. Vi sier det må være frostfritt, og vi sjekker værmeldingene for det de er verdt. Vi må være sikre på at det ikke blir frost etter at vi har åpnet, da det ikke er bare å åpne og stenge en kran etter behov.
For å få litt forståelse, vil vi gjerne oppklare noen ting rundt dette. For det første, når vi stenger vannet rundt 1. november, frakobles alle rørkoblinger til alle bryggene og ellers rundt i havnen. Vi prøver samtidig å tømme vannrørene så godt som mulig. Alle kraner åpnes også opp for å tømmes. Vi stenger altså ikke bare en hovedstoppekran.
Når da vannet skal åpnes igjen på våren en gang, må alle kraner til samtlige brygger og ellers i havnen, koples sammen med rørene igjen. Etterpå stenges alle stoppekraner til hver brygge, hovedkranen i pumpehuset åpnes, deretter åpner vi kranen til en brygge om gangen for sjekk av lekkasjer. Dette er en dags jobb for to mann hvis alt er i sin skjønneste orden, hvis ikke kan dette ta både to og tre dager å rette opp. Husk at dette er en stor havn med flere tusen meter med vannrør, og stor mulighet for frostsprengning i løpet av en kald vinter. I år (2021), var det veldig mange brudd, frostsprengte kraner og koplinger etter en veldig lang kald periode.
Vinteropplag 2021
Dato for bestilling av vinteropplag tirsdag 01.09.21. |
Som før er det første mann til mølla prinsippet som gjelder. Det blir som vanlig personlig fremmøte, men stedfortreder godtas. Vi svarer ikke på telefon eller e-post i tidsrommet dette foregår. Vi åpner dørene kl. 08.00.